חזרה לתוצאות החיפוש

קייטנת היער (עין כרם) 2020 - השנה בתרבות ביוון

  • שם:
    קייטנת היער פסח 2019
  • עיר/ישוב:
    ירושלים
  • כתובת:
    עין כרם
  • תאריך תחילה:
  • תאריך הסיום:
  • ימי פעילות:
    פסח
  • שעות הפעילות:
    07:45-13:30
  • טווח הגילים:
    5-10
  • מנהל/ת:
    רויטל צדקה
  • טלפון:
  • דוא”ל:
  • שם:
    קייטנת היער (עין כרם)
  • עיר/ישוב:
    ירושלים
  • כתובת:
    חורשת האורנים המוצלת והקסומה שמעל אכסניית הנער בעין כרם (מעל המעיין)
  • תאריך תחילה:
  • תאריך הסיום:
  • ימי פעילות:
    א' - ה' (לא כולל ימי שישי, למעט יום שישי 19.7 לאחר לינת הלילה)
  • שעות הפעילות:
    08:15-13:15
  • טווח הגילים:
    6-13
  • מנהל/ת:
    טלי
  • טלפון:
  • דוא”ל:

קייטנת היער פועלת למעלה מ- 20 שנים בהצלחה הולכת וגוברת, בניהולה של טלי בצלאל – שושני.

הקייטנה פועלת ב-3 מוקדים: עין כרם, מודיעין (שילת) ומבשרת ציון. בפסח- רק בעין כרם

קייטנת היער מגבירה את הביטחון העצמי של הילדים, מפעילה את הסקרנות שלהם וגם מלמדת ומרחיבה אופקים.

בכל שנה אנו "מבקרים" בתרבות אחרת, ולומדים אותה בפועל מזוויות רבות – האוכל, האמנות הפלסטית, המחול, המוסיקה, הארכיטקטורה, התאטרון… ובה בעת עסוקים גם בשדאות: הילדים לומדים להדליק גפרור ולשלוט באש (תחת פיקוח המדריכים), לומדים לעבוד עם אולר ומפסלת, לומדים לטפס על קיר טיפוס ולהתגבר על הפחד בגלישה ב"אומגה" – והכל נעשה במקצועיות ובאחריות.

אנו מלמדים את הילדים לעניין את עצמם: הם יכולים להמציא, לבחור, להחליט, ליצור, להתנסות בעצמם ולפתח את הדמיון היוצר.

מתוך העשייה וההתנסות הילדים מעצימים את ביטחונם העצמי ואת תחושתם כי הם יכולים לפעול בעולם בעצמם, כל זאת מבלי להרגיש שהם בתוך מסגרת עם זאת, סדר היום שלנו מובנה ומגוון. הצוות פוקח את עיניו ולבו לראות, לחוש ולקבל את הילדים (בהשפעת משנת החינוך האנתרופוסופית, שבה במקום עונשים יש תמיכה ועזרה).

מבנה הקייטנה מאפשר לילדים להעסיק את עצמם בצורה בטוחה ומוגנת, להיות שמחים ועצמאיים.

הקייטנה פועלת ברוח החינוך האנתרופוסופי (הרחבה ב"גישת החינוך").

הפעילות והארגון בקייטנה הם דינאמיים. הילדים מחולקים לקבוצות ספירה וקל לנו לספור אותם. יש בקייטנה כמאה ילדים בוגרי כתות א' עד ה'. רוב המדריכים הם בוגרי הקייטנה וכולם עוברים הדרכה והכשרה משמעותיים לפני הקייטנה, ומתודרכים על ידי טלי באופן שוטף ועקבי, מכירים היטב את השטח ואת הגישה החינוכית.

צוות הקייטנה כולו נמצא כאן כדי להעצים את הילדים. להיות אחים בוגרים ואוהבים. בממוצע – על כל 7 ילדים יש איש צוות. ילדים רבים חוזרים לאחר שבגרו לשנתיים של הכשרה, ובה הם מתודרכים להנהיג, לגבות משמעת ולהוביל את הצעירים מהם. בשעות הפעילות הילדים חופשיים ובדרך כלל נעים בין הפעילויות השונות המוצעות בו-זמנית, בין חברים קרובים או ילדים בעלי עניין משותף. אנו נותנים מסגרת של בטחון ודואגים לצד החברתי.

הילדים מתחלקים ל"מחנות" לפי רצונם. תפקידנו לראות שכולם מצוותים ומאושרים.

כתובת האתר: http://www.kayh.co.il/

הקייטנה נוקטת בחינוך ובו עבודה ממשית על העצמאות של הילדים במגוון תחומים:

העצמת הביטחון העצמי – הילדים חותכים, מנסרים, לשים, לומדים אחריות על אש בפיקוח כמובן, ועוד ועוד…

חינוך לשיתוף ולהתחשבות באחר– מי שאינו משתף פעולה, נעזר או עוזר מוצא שלא הספיק, לא הסתדר, ומגלה שאין כמו תמיכה הדדית. פיתוח הדמיון וכושר ההמצאה- הילדים עסוקים מטעמנו, אך גם לומדים להעסיק את עצמם, לפתח אחריות ודמיון ולרקום תכניות. האטרקציות אינן "מוגשות בכפית". צריך ללמוד לדרוש, להתאמץ, לשכלל את העצמי ולהמציא בשבילן.

פעילות מאתגרת – זהו מרכיב מרכזי באופייה של הקייטנה – אנחנו מלמדים את הילדים לעבוד עם אולרים, עם גפרורים, עם אש גלויה ועם שמן לצ'יפס. יחד עם זאת, אנחנו אתם וסביבם. ביום בישול יושב מדריך ליד כל מדורה ועוברים גם מדריכים "פקחים". מעל עשרים שנה – אפס תקלות.

התנועה בחורשה מחייבת עליה וירידה בשבילים והתמצאות בשטח. הרגלי עבודה – הרגלי העבודה מוגשים שוב ושוב בהסברים בשעות הריכוז (בקר וצהריים) ותוך פיקוח מתמיד של מדריכים בסביבה. אנחנו מלמדים איך לערוך את המדורה, איך להדליק אותה, איך לייצב סיר על האש, איך לחתוך, איך לנסר, איך לשבור ענפים יבשים וכדומה.

הקייטנה פועלת ברוח האנתרופוסופיה: מרחב פתוח עם בטחון ותחושת מוגנות. החובות הפיזיות המוטלות על הילדים הן: חבישת כובע, קבלת סמכות של המדריכים, ושתייה מרובה. המנהלת של הקייטנה נמצאת תמיד כאוזן קשבת לילדים ולהורים.

הגישה החינוכית שלנו מביאה בחשבון שהילדים באים אל הקייטנה מתוך התלהבות, ואם ילד נתקל בקושי חברתי – הוא יחפש דרך לבטא זאת. אם איננו מוצא את מקומו – לעיתים יעליב, לעיתים יכה. אנו כמדריכים צריכים לבחון מה קרה לילד ומדוע הוא חורג ממנהגו ולעזור לו לפתור את הבעיה (לא לפתור בשבילו אלא לעזור לו לעשות זאת בעצמו).

אם יש קושי בחבורה מסוימת – מוצמד לילד/ה מדריך בוגר שבוחן את הצד החברתי לעומקו ומוצא דרך להוביל את הילדים לפתרון. המדריכים יודעים כי בעיות חברתיות מצריכות אדם מבוגר ולא נער. אך גם המדריכים לומדים להנהיג ולכוון את הצעירים, בבחינת אחים בוגרים. בקייטנה שלנו לא צועקים, לא גוערים, לא שופטים ולא מעליבים אלא עוזרים, תומכים, צוחקים ומקשיבים.

הבוקר מתחיל בפגישה וספירה

לאחר מכן הולכים ביחד אל היער

מתרכזים למפגש בוקר לאחר הבאת הציוד

מתפזרים לקבוצות עשייה (אומנות וחוגים)

מתקבצים לאוכל משותף

מתפזרים לפעילויות שונות, חלקן מובנות וחלקן עצמאיות

מתכנסים לריכוז של סוף היום

הילדים יכולים לבחור בכל רגע נתון מה הפעילות שמתחשקת להם (בשונה מכיתה בבית ספר, שבה כולם עכשיו צריכים לצייר או לרוץ). התאמה גם לילדים אנרגטיים וגם לילדים עדינים יותר בשעות ה"פיזור" אפשר לעסוק בפעילות גופנית (טיפוס קיר, חבל, כדורגל, קפיצות, משחקי שדה ועוד) ואפשר לעבוד ב"מחנות" (בניית המחנה שלך, גילוף כלי אוכל) ויש "חוגים".

בשנים שעברו למדנו ג'ו-גיצו, קפוארה, סייף מקצועי ועוד, המצאנו המצאות כמו ליאונרדו דה-וינצ'י ושחקנו כדורגל, למדנו קליגראפיה יפנית וקיפולי נייר, שחקנו "איילה" , למדנו לרקוד ריקודים מברזיל, ישבנו ב"טקס תה" יפני, ציירנו בהדרכה מעולה על לוחות קנבס ועוד ועוד, על פי נושא הקייטנה.

תכנית חדשה ומאתגרת המיועדת לבוגרי כתות ו' – ז' שטרם מלאו להם 14 שנים.

בוגרי כתות ו' ו- ז' רוצים כבר להיות חלק מצוות ההדרכה, אך עדיין מסתכלים קצת בקנאה בילדי הקייטנה, העוסקים בחופשיות בבניית המחנות שלהם, בגילוף, בסדנאות המרתקות, והכי הכי קשה להם ביום בישול – להדריך אחרים ולא לעשות בעצמם.

השנה החלטנו לדרג את הקורס למדריכים המתלמדים לשתי שנים.

מי שזו שנתם הראשונה כמתלמדים – יוכלו לעשות את הדברים הבאים:

להשתתף בחוגים שהקייטנה תאפשר (חץ וקשת, סדנת תיפוף ועוד).

ליהנות מיום הבישול ככל הילדים בקייטנה במדורה משלהם.

לעמוד במשימות חניכה המותאמות למדריכים מתלמדים (מאתגר ומדליק!).

לקבל מצוות הקיטנה הבוגר כלים להיות מדריך והתנסות הדרגתית בהדרכה.

מי שזו שנתם השנייה כמדריכים מתלמדים, כי עדיין לא מלאו להם 14 שנים – יקבלו קורס מתקדם בהדרכה וכבר לא יוכלו להשתתף כילדים בחוגים וביום הבישול. אל המדריכים המתלמדים מתלווים מדריכים בוגרים.

במסגרת ההכשרה יקבלו הצעירים הדרכה ומשימות יומיות בנושאים הבאים :

בניית מדורה ותפעולה – ללמוד לעשות וללמוד להדריך כל השלבים והאיכויות.

השקיית ילדים – איך להשקות בנעימות. ליצור רצון והבנה.

הכנת בצק – איך להכין ואיך להדריך את ההכנה.

עזרה באמנות – איך ליצור ואיך להדריך ולהסביר, איך לחלק את הקשב.

איסוף חפצים בגמר יום העבודה – מי מהמחנות זקוקים לעזרה בסיום יום. מי הכין עבודות ומי לא.

עבודה על הסאג' – איך לפגוש את צורכיהם של החניכים.

וכן בנושאים האלה :

1. להקשיב לקבוצת ילדים ולדווח. להבין דינמיקה של קבוצה.

2. להמציא משחק, להציע אותו ולנהל אותו.

3. לרכז קבוצת ילדים ולספר להם חומר שהכנת, מעין סדנה. ללמוד איך לרתק ילדים.

4. להיצמד למדריך בוגר וללמוד ממנו, משגיאותיו ומהצלחותיו. לדבר על כך.

5. להכין קבוצה ליום בישול – מה להכין, מי מביא מה…

מחיר הקורס למתלמדים בשנה הראשונה בעין כרם (בוגרי כיתה ו') – 350 ש"ח לשבוע, ואפשר לבוא ליותר מאשר שבועיים.

מחיר הקורס למתלמדים בשנה השנייה בעין כרם (בוגרי כיתה ז') – 180 ש"ח לשבוע, ואפשר לבוא ליותר מאשר שבועיים.

מחיר ההסעות והצהרון של מי שאינם מדריכים בשכר (מדריכים בשכר הם אלו שכבר מלאו להם 14) חל על המתלמדים עצמם.

מדריך מתלמד אינו מקבל תשלום.