חזרה לתוצאות החיפוש

מוזיאון הרכב ההיסטורי של אגד -

את הקמת המוזיאון , לא הגו מצד אגד למרבה האירוניה, אלא הביקוש הגבוה של מפיקי סרטי קולנוע ישראלים לאוטובוסים תקופתיים עבור העלילה אותה ביקשו לצלם. בעקבות ריבוי הדרישות , הוחלט דאז בשנות השמונים על ידי ראש המזכירות – שלמה לוין, להתחיל במלאכת האיסוף והשימור של אוטובוסים שהיו בשירות אגד מאז קום המדינה. אז הגה שלמה לוין את רעיון הקמת המוזיאון

מאיפה מתחילים? אוספים מידע על אוטובוסים נטושים.

בעקבות הרעיון להקים את מוזיאון אגד , החל איסוף אינטנסיבי של מידע אחר אוטובוסים שהוצאו משירות ועומדים בתחומי סניפי אגד השונים הפרוסים בארץ.

איתור האוטובוסים הוטל על יוס'קה שמיר – אז כיהן כמנהל הארכיון ההיסטורי של קואפרטיב אגד, זאת ביצע יחדיו עם מוטי שובל אשר היה חבר אגד בסניף הצפוני בחיפה. במהלך חיפוש האוטובוסים , הצליחו לשים ידיהם על עשרות אוטובוסים ותיקים ברמת שימור מצויינת , זאת הודות להפיכתם לאוטובוסי סדנא, תחזוקה ואפילו מחסני שירות למוסכי הארגון.

מרבית האוטובוסים שאותרו , נבדקו ומתוכם נלקחו רבים לשם כוונת שימור, כל המיועדים נגררו למוסכי אגד הגדולים, שם פונקו בטיפולים, צביעה מחדש ותחזוקה שוטפת על ידי מיטב המכונאים המומחים של אגד.

האוטובוסים שהובאו למוסכים, הורכבו מחדש, אביזרים רבים שהוסרו במהלך השנים הוחזרו לקרבם, הותקנו אף ספסלים חדשים במקום אלו שנעקרו והותקנו חלונות חדשים במקום אלו שנאטמו.

בעת סדרת השיפוצים הראשונה, יצאו מהמוסך שמונה אוטובוסים משוחזרים ברמה גבוהה, זאת היתה תחילת הדרך של אוטובוסי המוזיאון.

שמונת האוטובוסים הראשונים זכתה לתגובות חיוביות, הן מצד אנשי הקואופרטיב ואף ממפיקי הסרטים אשר קיבלו בהתלהבות יתרה את השחזורים האיכותיים של המכונות הותיקות. שמונת האוטובוסים הראשונים ששופצו, היו הסנונית הראשונה שפתחה רצף שיפוצים נוספים – בניהם: אוטובוס משוריין שנבנה מחדש לפי שרטוטים מקוריים מתקופת מלחמת העצמאות.

האוטובוסים הראשונים שזכו לשחזור, נלקחו במהרה לטובת צילומי סרטים ישראלים שהפכו לשלאגרים בלתי נשכחים בקרב המקומיים, הקיץ של אביה, אסקימו לימון , סוף העולם שמאלה, אלכס חולה אהבה ועוד… האוטובוסים זכו להיות מוצגים בתערוכות , מצעדים , תהלוכות ימי עצמאות וכו.

רצף השיפוצים בוצע בקצב מהיר מאוד, האוטובוסים שוחזרו אחד אחר השני , לאוסף המצטבר כבר היתה כמות מכובדת של אוטובוסים לשם הקמת המוזיאון, החיפושים אחר האוטובוסים נמשך בשיא המאמץ וכולם היו מרוצים.

לאוטובוסים ששופצו , היה צורך ניכר בחלקי חילוף, לפיכך אוכסנו עשרות אוטובוסים וחלקי חילוף במוסך אגד במחסום ארז , אשר היה ברשותינו עד להתנתקות שבוצעה מיישובי רצועת עזה. האוטובוסים אוכסנו במקום , אך סבלו מהתנכלות ופיגועי טרור שבוצעו כנגד ישראל, המקום נפגע רבות בירי שבוצע לעבר המוסך, רקטות , פצמר"ים ואף הצתות זדון.

בעקבות נזק רב שנגרם במהלך השנים לאוטובוסים ובכלל למתחם, הוחלט להעביר את כל האוטובוסים והציוד הנלווה מהמוסך במחסום ארז למתחם חדש שתוכנן באיזור התחנה המרכזית הישנה בחיפה. אך כמו כל פעולה במדינת ישראל, הגוררת בירוקרטיה רבה – לא קרה הדבר והנזקים המשיכו והופיעו ללא הרף, האוטובוסים הושחתו ונהרסו כליל ללא מושיע. שמיר – הורה להעביר את כל האוטובוסים למוסך גנים של אגד, על מנת להגן על אלו שעדיין נותרו שלמים – אך בקשתו לא התקיימה וזה העדיף לעזוב את הפרוייקט של שימור האוטובוסים באגד.

בשנת 1988 , לאחר תקופה בת שנים בודדות ללא חידוש בכוונת הקמת המוזיאון , מונה נח סלוצקי שהיה אז מנהל משק דרום להמשך פרוייקט שימור האוטובוסים והקמת המוזיאון. סלוצקי קיבל לידיו את הפרוייקט בשמחה והחל במרץ לאתר אוטובוסים לשם השחזור מחדש, בעיתונות הארצית פורסמו הודעות בהם מבקשים מהציבור הרחב לאתר עבור אנשי השימור, גרוטאות של אוטובוסים ישנים המתחבאים בסביבתם, מרכבי אוטובוס שהוסבו למחסנים או בכלל אוטובוסים שננטשו במהלך השנים בצידי הדרכים העזובות.

הציבור , התגלה כיעיל מאוד באיתור האוטובוסים וכמות עצומה של הודעות ודיווחים החלו להאסף על שולחנו של נוח. יוסי כהן , שמונה כאחראי לגרירת האוטובוסים הנטושים החל יחד עם נוח סלוצקי לתעד בכתב ואף לצלם כל מידע על אוטובוס שאותר ואף העבירו אותם למחסום ארז לשם פירוק והרכבה מחדש.

מרבית האוטובוסים שנאספו מרחבי הארץ , נגררו אחר כבוד למחסום ארז, שם פורקו והחלה העבודה האמיתית בשחזורם. האוטובוסים פורקו לחתיכות והחלו בשחזור מדוייק, זאת למרות הקושי הרב בעקבות החלודה והנזקים שגרמו השנים לכלים העזובים. ביצוע השחזור עלה מדרגה, לאחר שנשלפו תמונות ופרוספקטים של האוטובוסים מארכיון אגד, לפי תצלומים אלו שוחזרו אלו במדויק.

במוזיאון מוצגים בשורות ארוכות עשרות אוטובוסים ממיטב שנות השירות בחברת אגד והחברות הנוספות לפני האיחוד. במוזיאון תראו את הטייגרים לצד המרצדסים , הזלדות , האמבטיות והכרטיסניות, תוכלו לחוש במגע ידיכם את את האוטובוס הממוגן מתקופת מלחמת העצמאות, להרגיש את הזכרונות שלכם כילדים באוטובוסים הותיקים.

מעבר לאוטובוסים, במקום ישנם מספר כלי רכב ייחודים אשר זכורים בנוף הישראלי של שנים עברו, מכונית הסוסיתא , הכרמל , סימקה ועוד. ישנן משאיות ששימשו לתחזוקה ותעבורת דלק במרוצת השנים בקואופרטיב ואף כלי עבודה של אגף התחזוקה במוסכי אגד.

המקום נהדר לטיול משפחות תוך מתן דגש על ההיסטוריה הישראלית אשר אותה ליוותה חברת אגד בתקופת שלום ומלחמה, בתקופות הצנע והשגשוג, בעת חגיגות ימי העצמאות והתערוכות השונות. הכניסה למתחם – חינם!