חזרה לתוצאות החיפוש

מוזיאון הילדים הישראלי - חוויה פותחת מחשבה

  • שם:
    מוזיאון הילדים הישראלי
  • עיר/ישוב:
    חולון
  • כתובת:
    שדרות ירושלים 214
  • מנהל/ת:
    מחלקת הקבוצות
  • טלפון:
  • דוא”ל:

המוזיאון הילדים הישראלי

הוקם בשנת 2001 ואירח למעלה משני מיליון מבקרים מכל הגילאים. במוזיאון מגוון פעילויות שהמכנה המשותף להן הוא העיסוק החוויתי בתחום האינטליגנציה הרגשית, החינוך לסובלנות וקבלת השונה והאחר.

המוזיאון הוא אחד המושקעים בארץ מבחינת עיצוב ושמעו יצא למרחוק גם ברחבי בעולם.

הפעילויות

הפעילויות השונות במוזיאון מתאפיינות בהדרכה בקבוצות קטנות יחסית תוך מתן דגש לערך המוסף

ולערכים הנלווים לפעילות.

מסלולי הפעילות השונים מתחלקים ל- 2 קטגוריות :

מסלולי הילדים - פעילויות לילדים בלגילאי שנתיים וחצי עד 12 בחלוקה לקבוצות גיל .

התערוכות - תערוכות המוזיאון מתאימות למבוגרים וילדים מעל גיל 9.

כלל הפעילויות במוזיאון הן מודרכות ומחייבות תיאום מראש.

בסקרי משוב שנערכו על מידת שביעות הרצון של המבקרים מלמדים כי למעלה מתשעים ושמונה (98) אחוזים מההורים, המורים והגננות, סבורים, כי לביקור וההשתתפות באטרקציות לילדים שמציע המוזיאון, מידה רבה עד מאוד של ערך מוסף מבחינת התפתחותו הרגשית של הילד.

ומה אמרו המבקרים?

- מוזיאון של התרגשויות הילדים יצאו עם סמיילי ענקי על הפנים ושאלו :"אפשר עוד פעם?""תשכחו מכל מה שידעתם קודם על מוזיאונים", כך סיכם כתב עיתון ערוץ הילדים את החוויה אותה עוברים הילדים במוזיאון הילדים הישראלי בחולון.

מהתקשורת

- ההתפעלות מחווית הביקור במוזיאון סחפה כלי תקשורת רבים:"מי שמגיע זוכה לעבור הרפתקאות מדהימות ביער הקסום או בעיר החייזרים הנטושה". בעיתון "גלובס" הכתירו את החוויה כדיסנילנד לאדם החושב, ואילו בעיתון ידיעות אחרונות, פשוט ציטטו את הילדים: "הילדים יצאו עם סמיילי ענקי על הפנים ושאלו :"אפשר עוד פעם?".

ומה עוד מוזיאון הילדים הישראלי מציע לכם?

בנוסף לפעילויות הילדים השוטפות אשר מציע המוזיאון עבור קהל הילדים והנוער, המוזיאון מציע גם פעילויות לקהל מבוגר יותר במסגרת התערוכות "הזמנה לשקט", "דיאלוג בחשיכה", "דיאלוג עם הזמן", או במסגרת ימי כיף לעובדים או ימי גיבוש למנהלים ולצוותים בתחומי המוזיאון המאורגנים תוך התאמה אישית לצרכי הארגון.

לילדים ברי המזל, מציע המוזיאון לחגוג ימי הולדת לילדים במוזיאון בפעילות ספציפית לחגיגה אשר תיסגר ותוקצה לחגיגת יום ההולדת בלבד ולמשתתפיה ותספק את חגיגת יום ההולדת הטובה ביותר שיש

מוזיאון הילדים הישראלי מזמין את כל בעלי הקייטנות ליום של כייף והנאה במסגרת הקייטנות ובמגוון פעילויות מותאמות אישית

הפרוגרמה החינוכית של המוזיאון

מאת: ד"ר עודד בן מנחם

הילדים הלומדים כיום במערכת החינוך מצויים בפתחה של מאה חדשה, המאה ה-21. מיומנויות החיים, הנדרשות לתלמידים אלו, מחייבות את הכשרתם לסביבה מלאת גירויים ושימת דגש על איכות, טכנולוגיה עשירה, על עולם תחרותי ועל קצב מואץ של שינויים המתרחשים מדי יום בכל תחומי החיים.

נתונים אלה מציבים בפני מערכות החינוך אתגרים בהיקף ובעוצמה שמעולם לא התמודדה עימם.

הביקור במוזיאון הילדים הישראלי לוקח את הילדים למסע מרתק בתוך העולם המופלא מכל, עולמם הפנימי. במסע זה מתעוררת הסקרנות, הרגשות נחשפים מכל פינה חבויה והדמיון מרקיע שחקים. מוזיאון הילדים הנו מוסד חינוכי אומנותי עם ציר סיפורי הפועל באמצעות החוויה האומנותית והרגשית. לפרוגרמה הפדגוגית של המוזיאון נקודת מוצא ברורה: באמצעות החשיפה לציר סיפורי, בו מעורב כל ילד על פי יכולתו, סגנונו ורצונותיו, עולים אצל הילדים תחושות רגשיות, המבנות תפיסה והמשגה.

באופן כזה, מוביל הביקור ללמידה והרחבת עולם המושגים הרגשי של הילד המבקר, למושגים קוגניטיביים. הרחבה זו של עולם המושגים תניע בסופו של דבר את הילד לעירור קוגניטיבי ורגשי ותוביל לעשייה חדשה בעתיד. המסע הדמיוני בחלל המוזיאון נעשה תוך שינוי ושבירה של מסגרות חינוכיות מוכרות ומאפשר נגישות לתחושות האישיות בדרך מרתקת ומהנה. הביקור במוזיאון מהווה הזדמנות לפעילויות "חקירה" אישיות בהן הלומדים חשים וקולטים גירויים מהסביבה, מגורים ומעלים שאלות אותנטיות, מבנים תפיסות וממשיגים מהן מושגים. תהליך זה יוצר קישור טבעי בין רגש ושכל, המאפשר פיתוח תפיסה מוכללת המתבטאת בקשת רחבה של איפנויות חשיבה כמו: עיבוד חזותי, חשיבה אנליטית, שאלת שאלות, חשיבה מסתעפת ויצירתית. על מנת להשיג יעדים אלו משמש המוזיאון בתיווך דרמטי מפעיל.

הפעלה זו ושילובה בציר סיפורי המפתח מסר מאפשרת את הפעלת הדמיון בדרך "משחקית" שאינה מאיימת על הילדים. הפרוגרמה הפדגוגית של המוזיאון מניחה כי "ערכת ההישרדות" במאה ה-21 היא האוריינות הרגשית והקוגניטיבית, היצירתיות, הדמיון וחיבורה למחשבה ולמציאות. זוהי מציאות המחייבת הפיכת מידע לידע תוך התבססות על האישי והמיוחד.

על פי תפיסתנו זו, ייעודו של מוזיאון הילדים הוא:

א. ליצור עבור ילדים חווית למידה בלתי רגילה בעלת עוצמה ויכולת להעצים ולהצמיח.

ב. ליצור ולבנות סביבה לימודית אומנותית חינוכית מפעילה המסוגלת לענות על צרכים מגוונים ומשתנים של חברה וילדיה.

ג. ליצור מודלים פורצי דרך של סביבות למידה הממשות תפיסות חדשניות בחינוך.

ד. ליצור לבנות ולהפעיל סביבת למידה עדכנית המשתלבת היטב עם מערכי החינוך והלימוד המקובלים במדינת ישראל.

ה. להוות מרכז חוויתי מעודכן לפעילויות משפחות, בתי ספר וילדים, בו המבקרים חווים חוויות, לומדים, משחקים וצומחים.

ו. חיזוק הפלורליזם והשונות כנורמה, והכרה הולכת וגוברת בזכות ההטרוגניות האישית החברתית והתרבותית.

ז. לצור רגישות גבוהה יותר לטיב התקשורת הבין אישית ולאיכות המפגשים בין בני אדם.

ח. לתת לביקור ערך מוסף המתבסס על תפיסות עדכניות בחינוך המדגישות את המיומנויות של הפיכת מידע לידע.

אז איך עושים זאת?

מוזיאון הילדים פועל במגוון דרכי הפעלה המיוחדות רק לו. החוויה במוזיאון נוצרת בעיקר בשל הסביבה האומנותית המפעילה. סביבה זו, בכדי שתיצור מפגש אמיתי של הילד עצמו, זקוקה לתיווך.

על פי תפיסתו הייחודית של המוזיאון התיווך נעשה באמצעות פעולות של שחקנים מנחים, המציגים לילד את הסביבות האומנותיות המפעילות באמצעות ציר סיפורי (נרטיב). החוויה היא השילוב בין התצוגה האומנותית המפעילה, הסיפור המתרחש לאורך המסלול, ודרך ההגשה והתיווך המיוחדת אותה מבצע השחקן המפעיל.

התוצאה

הילד נע בסביבה אומנותית מפעילה בה הוא משמש כחלק מסיפור מתמשך. התנועה נעשית בסביבה אסתטית המגרה את הדמיון, יוצרת פליאה ומביאה לתהליכי גילוי. השחקן המנחה הוא "שליט המבוך" המוביל, מכוון, מפעיל, מספר ומגבש תפיסות חדשות. התוצאה - חוויה מעצימה שפירושה צמיחה אישית המתבטאת כתהליכי טרנספורמציה אותם חווה הילד.

בין הכלים הייחודיים, המאפיינים את יצירת החוויה בסביבות האומנותיות המפעילות, ניתן למנות את: סיפור הסיפורים, פיתוח דמיון באמצעות סביבות אומנותיות מפעילות, מעגל הלמידה היוצר מפגש בין ילדים ובין הילד לבין עצמו, תיווך דרמתי מפעיל, כלים לפיתוח מיומנויות רגשיות והעיקר משחק ושימחה המהווים כלי לפיתוח אישי יצירתי, מרתק ואיכותי.

הביטלס - מסע הקסם המיסתורי

פעילות לילדים בגילאי 5 עד 18

הביטלס, היא להקה אשר ללא ספק שינתה את העולם ונחשבת עד היום ללהקה המצליחה והאהובה ביותר בתבל, קל להזדהות איתה, אמנותה חוצה גילאים, גבולות ותרבויות.

להקת הביטלס עשתה הרבה יותר ממוזיקה ועשייתה היא בעלת ערך רב ומשמעותי יותר ממכלול שיריה.

ארבעה אנשים צעירים , שונים, אשר מצאו והמציאו שפה מוזיקלית ורעיונית והשפיעו על העולם בתחומי אמנות רבים: הכלים בהם ניגנו, הסרטים שעשו, המודל שיצרו ואפילו הבגדים שלבשו.

בפעילות אינטראקטיבית וחווייתית ייחשפו המבקרים ללהקת הביטלס ולהשפעתה התרבותית והאמנותית.

איך שיר נולד? איך הוא מוקלט באולפן הקלטות? כיצד כלי הנגינה והבחירות המוזיקליות משרתים את הרעיון? איך יוצרים אלבום? כיצד עטיפת האלבום משרתת את הרעיון ו וכיצד מביאים את כל אלה אל הבמה?

התערוכה תמחיש את היותה של המוסיקה כלי לפיתוח דמיון, ביטוי אישי ויצירתיות, וכן את הדרך בה מוזיקה מעוררת רגשות והופכת לאמצעי תקשורת בין אנשים.

מטרות התערוכה:

• הכרות המבקרים עם הלהקה, חבריה, השירים ורוח התקופה.

• חשיפת המבקרים לרעיונות האמנותיים, תוך התייחסות לשינוי מלהקה של "שחור-לבן" ללהקה "צבעונית".

• טיפוח זיקה לערכים חברתיים ותרבותיים דרך המוזיקה.

• מתן במה לאמנות רב דורית היוצרת דיאלוג בין דורי.

• הצבת זרקור על גיבורי תרבות שהיו למודל חיקוי.

באלו פעילויות תתנסו לאורך מסלול התערוכה?

התערוכה מבוססת על הדרכה מובנית בחללי פעילות שונים :

1."גבירותיי ורבותיי – הביטלס"

2. אולפן ההקלטות.

3. גלריית אמנות המספרת את סיפור הלהקה.

4. "להיות ביטל(ס) - נא להכיר: ג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו והתנסות ב"להיות כוכב רוק" .

5. עריכת ווידאו קליפ .

6. "הביטלס בישראל".

הביטלס- מסע הקסם המיסתורי| מוזיאון הילדים בחולון

היער הקסום

פעילות לילדים בגילאי 6 עד 8

מוזיאון הילדים הישראלי מזמין אתכם - ההורים, להשתתף יחד עם ילדכם בפעילות לילדים, יוצאת דופן ומהנה במיוחד במסלול היער הקסום.

זהו מסע עלילתי העוסק בגילוי עולם הרגשות שלנו. הילדים מגלים תיבה מסתורית, מתוך סקרנות וללא כוונה הם משחררים מתוכה שידון תעלול, המכריז בחדווה שכעת שהוא חופשי לעשות ככל העולה על רוחו. הילדים מנסים להשיב את המצב לקדמותו ולתפוס את השידון. במהלך המרדף הם חווים הרפתקה משעשעת. הם מגיעים לעננים ולהר השלג ושם בעזרת הקוסם הלבן נפתרת הבעיה.

מטרות ההדרכה במסלול:

*טיפוח הבנה לביטוי רגשות ותחושות.

*להפעילות משמשת כמסגרת התנסותית לילד לבירור וזיהוי רגשות ותחושות.

*הבחנה בין אופנים שונים של ביטויי רגשות ותחושות.

*פיתוח ההבנה כי לא תמיד הפנים משקפים את הרגשתנו, וכי לעיתים אנו מביעים רגשות בדרכים שונות האחד מהשני.

היער הקסום | מוזיאון הילדים בחולון

החייזרים

פעילות לילדים בגילאי 8 עד 12

בעקבות החייזרים, היא אטרקציה לילדים בגילאי 8-12 המורכבת ממסע הרפתקאות מרגש, שבמהלכו "נחטפים" הילדים לחללית של חייזרים.

במסגרת מאמציהם להתמודד עם המצב ולשוב הביתה, הם נדרשים להפעלת יוזמה, לומדים על ההתייחסות האנושית לשונות, מתנסים בדיאלוג עם השונה והאחר, ועוסקים בסטיגמות, סטראוטיפיים ובפתרון קונפליקטים.

ראשית ולפני הכול עלינו לקבל את עצמנו.

במהלך המסלול, תוך כדי פעילויות לילדים והרפתקאות שונות ומשימות מאתגרות, מפנימים הילדים כי עבור "האחר" הם-עצמם נתפשים כ"אחרים", וגם שלצורך קבלת "האחר", ראשית ולפני הכול עלינו לקבל את עצמנו.

החייזרים | מוזיאון הילדים בחולון

https://www.youtube.com/watch?time_continue=41&v=hTTc5McXSg0

הזמנה לשקט

למבוגרים וילדים מעל גיל 9 בלבד

הפעילות עוסקת בתקשורת ומודרכת ע"י מדריכים חירשים וכבדי שמיעה.

בתערוכה זו לא שומעים דבר אך מדברים בלי סוף... שומעים באמצעות העיניים ומדברים באמצעות הידיים.

זוהי הזמנה למסע בערוץ תקשורת חלופי אך זמין (של תנועות ידיים ושפת גוף), בהנחיית מדריך חרש, אשר שפת הסימנים היא ערוץ התקשורת העיקרי ולפעמים גם היחיד בחייו.

התערוכה מזמינה את המבקר לחוויה של גילוי שפה בערוץ אחר. למבקר ניתנת במה לכישורי התקשורת הלא מדוברת הטמונים בכל אחד מאיתנו, כפי שהם באים לידי ביטוי בהעדר הקול, חוש השמיעה והשפה הדבורה.

כיצד אנו "שומעים" את סביבתנו? איך אנו מתקשרים עם העולם הסובב אותנו? "הזמנה לשקט" הינו פרויקט חינוכי-חברתי, ערכי ומרתק. בשקט שמאפשרת התערוכה מקבל כל מבקר הזדמנות להתנסות בהבעת רעיונות, רגשות ומחשבות באמצעות תנועת וסימנים.

התערוכה מאפשרת לכל אחד לגלות את הפוטנציאל והיכולת התקשורתית הטמונות בכל אחד מאיתנו.

הזמנה לשקט- מוזיאון הילדים הישראלי חולון

הפעילות מיועדת לילדים מכיתה ד' ומעלה והיא מעולה כפלטפורמה להעלאת נושאים חברתיים שונים הקשורים לתקשורת בין אישית וקבוצתית והן נושאים שונים הקשורים לנורמות חברתיות והדינמיקה הקיימת בקבוצה.